Pagina's

donderdag 1 mei 2014

Heerlijke havermout muffins

Ik wilde graag weer eens muffins eten, maar niet met amandelmeel. Een tijdje terug had ik muffins met kokosmeel, maar dat was geen succes. Het originele recept kwam ik op kiwi en zo tegen. Je hebt er niet al te veel ingrediĆ«nten voor nodig en het voldoet aan de eisen van "de voedselzandloper" en ze zijn lactosevrij. Een ander groot voordeel is dat er geen vet of suiker aan toegevoegd wordt.
Je kunt ze eten als ontbijt of tussendoortje.
Voor dit gerecht heb je een keukenmachine of een hakmolen nodig. Ik heb de hakmolen gebruikt.

Ingrediƫnten voor 10 muffins:

  • 100 gram havermout
  • 1 banaan
  • 1 appel
  • 2 eieren
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 handje pecannoten en 10 losse voor op de muffins
  • 2 eetlepels cacao nibs

Bereiding:
Verdeel 10 papieren muffinvormpjes in een muffinbakvorm.
Warm de heteluchtoven voor op 200 graden.
Doe de havermout in de hakmolen en hak de havermout fijn. Het mag grover dan bloem zijn.
Giet daarna de havermout in een beslagkom. Hierin maken we straks het beslag.
Doe de banaan in stukjes en de appel in stukjes met schil in de hakmolen en maal dit fijn.
Ook dit doe je bij de havermout in de beslagkom.
Voeg daarna de eieren en de bakpoeder toe en mix het in een paar minuten tot een mooi beslag. Dit kan op middelmatige snelheid.
Hak het handje pecannoten grof en voeg dit met de cacaonibs aan het beslag toe. Roer het goed door.
Vul de 10 muffinvormpjes ongeveer voor 2/3e deel.
Zet het geheel in de oven en bak de muffins in 25 minuten gaar.

Laat het geheel goed afkoelen voordat je ze eet. Ze vallen anders gelijk uit elkaar.

Smaakvariatie:
Voeg een 1 theelepel kaneel en 1 halve appel in kleine blokjes toe en bak dit mee. Laat de cacaonibs dan achterwege.

Mijn zoon houdt niet van pecannoten, dus ik heb er een paar zonder een pecannoot erop gemaakt. Dat ze erin zitten vindt hij dan wel weer prima ;-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten